Szanowni Państwo!

Z ogromną przyjemnością informujemy, że kolejny raz udało nam się otrzymać dotację grantową w ramach projektu M BANKU „ Rosnę z matematyką”. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że nasze pomysły na edukację matematyczną spotkały się z takim uznaniem. Napawa nas dumą fakt, że zostaliśmy docenieni i zauważeni wśród tylu projektów zgłaszanych z całej polski.

Otrzymaliśmy dofinansowanie gdyż:
• promujemy praktyczny wymiar matematyki i uświadamiamy, że matematyka jest wszechobecna w otaczającym świecie,
• popularyzujemy ciekawą edukację matematyczną opartą na metodach odkrywania świata przez zabawę i bezpośrednie zaangażowanie dzieci,
• włączamy osoby z najbliższego otoczenia dzieci (rodziców, dziadków, opiekunów) w rozwijanie kompetencji matematycznych dzieci,
• promujemy dobre praktyki edukacji matematycznej wśród nauczycielek i nauczycieli
wychowania przedszkolnego.

Matematyka to przyszłość.

Zachęcamy do obserwacji naszych poczynań i śledzenia działań podejmowanych w ramach projektu!

BO… „Z MATEMATYKĄ WSZYSTKO JEST PROSTE”

************************************

Konkus MAREMATYCZNE GOTOWANIE, TO NASZE ZADANIE

Wczoraj w naszym przedszkolu odbył się międzyprzedszkolny konkurs matematyczny, który jest podsumowaniem realizowanego w naszej placówce grantu M-BANKU. Drużyna z Przedszkola nr 22 zmierzyła się z drużynami z Przedszkola nr 39 oraz Przedszkola nr 50. Na dzieci czekało 9 konkurencji matematycznych, które sprawiły im wiele frajdy, rozwijały umiejętności matematyczne, a także kształtowały zdolność zdrowej rywalizacji.

 

**********************************

„MAGICZNA CYFERKA”

Dzisiaj – 30.05 swój finał miał konkurs „Magiczna cyferka” . Jesteśmy pod wielkim wrażeniem ilości prac oraz kreatywnych pomysłów, które zostały wykorzystane przy ich wykonaniu. Wszystkie prace są oryginalne, kolorowe i bardzo starannie zrobione.

Można zauważyć , że kosztowały dzieci dużo wysiłku i w ich przygotowanie włożone było całe serce.

Zapraszamy do obejrzenia galerii prac. Naprawdę warto .

Realizacja grantu w grupie "Groszki" w miesiącu kwietniu:

 

Zrealizowane zagadnienia:
1. Kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.
2. Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.
3. Przypomnienie i utrwalenie poznanych liter i figur .
4. Rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
5. Określanie wielkości przedmiotów
6. Doskonalenie umiejętności segregowania ze względu na wielkość i kolor i masę

Realizacja grantu w miesiącu kwietniu w grupie "KOTKI":

  1. Kolorowe piłki

Podczas zajęć z kolorowymi piłkami dzieci z gr. Kotki przeliczały je, klasyfikowały ze względu na kolor, poznały pojecie figury przestrzennej „kuka”. Ćwiczyły również prawidłowy rzut i chwyt. Dodatkowym atutem zajęć było propagowanie zdrowego stylu życia i aktywności, ponieważ zajęcia odbyły się na świeżym powietrzu

  1. Mierzymy objętość

Na tych zajęciach gr. Kotki mogła obserwować, że taka sama ilość płynu – szklanka niebieskiej cieczy w naczyniach o różnej wysokości i szerokości wydają się zupełnie inna i bardzo trudno to oszacować dlatego potrzebna jest jednostka , która określa tą wielkość np. ml., litr itp.

**********************

Realizacja gruntu matematycznego w grupie "MUMINKI" w miesiącu maju:

1. 05.05.2025 r Gofrowa matematyka – tworzenie figur geometrycznych z klocków gofrów.

2. 12.05.2025 r Wiosenne kanapki – klasyfikacja warzyw i produktów, tworzenie zbiorów i podzbiorów.

3. 14.05.2025 r Odlotowa matematyczna pizza – wycieczka do pizzerii na warsztaty pizzy, odmierzenie łyżką, miarka i szklanką, odczytywanie czasu pieczenia, poznanie etapów powstania pizzy oraz produktów potrzebnych do jej wypieku.

Realizacja gruntu matematycznego w grupie "MUMINKI" w miesiącu kwietniu:

1. 07.04.2025 r Robimy zakupy – ważenie kupowanych towarów i płacenie za zakupy. Dzieci poznały różne nominały pieniędzy oraz uczyły się tego by właściwie gospodarować swoimi „finansami” – kupować tak, by wystarczyło. Dzieci zapoznały się również z jednostkami wagi.

2. 14.04.2025 r Babeczki wielkanocne – dzieci doskonaliły umiejętności w odczytywaniu przepisów przedstawionych w formie graficznej, szacowały, odmierzały, przeliczały i łączyły ze sobą składniki.

3. 16.04.2025 r Śniadanie wielkanocne i liczenie ze smakiem – przed zastawieniem stołów  przedszkolaki rozwijały wiedzę matematyczną – układały działania i proste zadania matematyczne, porównywały oraz tworzyły zbiory.

4. 25.04.2025 r  Eko sok owocowo – warzywny – przedszkolaki poznały miary objętości płynów – litr i pół litra. Wlewały przelewały i nalewały do butelek i menzurek o różnych kształtach. Po zapoznaniu z miarami objętości dzieci wykonały sok owocowo – warzywny.

**********************************************************************

**********

Stało się ! W dniu dzisiejszym nastąpiło podsumowanie realizacji grantu M Banku „Odlotowi matematycy”. W naszym przedszkolu odbył się Konkurs Matematyczny OMBIBUS. Do naszej placówki zawitali goście z rybnickich placówek, którzy zmierzyli się ze sobą w matematycznych potyczkach i wykazali się nie lada umiejętnościami. Wśród przygotowanych przez nauczycielki- Panią Ewę i Olę konkurencji było między innymi:

- Kodowanie za pomocą kubeczków

- Kodowanie trasy za pomocą strzałek

- liczenie w pamięci – zadania z treścią

- umiejętność rozróżniania stron – prawa, lewa

- układanie wg podanego wzoru figur geometrycznych

- zadania z wykorzystaniem znaków większości i mniejszości oraz wiele innych.

Dzieciaki szły jak przysłowiowa burza i wszyscy radzili sobie doskonale!

Jury, w składzie: Pani Dyrektor Olga Wodecka- Oskroba, Pan Radny Miasta Rybnika Łukasz Kłosek oraz przedstawicielka Rady Rodziców Pani Stefania Buchalik- Ulman, miało nie lada wyzwanie aby ocenić naszych matematycznych mistrzów, gdyż szybkość z jaką reagowali i wykonywali poszczególne zadania była zawrotna.

Po długich obradach i przeliczeniu punktów wyłoniono zwycięzców:

I Miejsce – Przedszkole nr 17 w Rybniku

II Miejsce Przedszkole nr 29 W Rybniku

III Miejsce Przedszkole nr 22 w Rybniku

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy posiadanej wiedzy matematycznej i zapraszamy za rok!

W miesiącu marcu grupa Muminki zrealizowała następujące zagadnienia:

- Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem "Gry w znaczki" metodą Marii Montessori.

- Nauka podziału na tysiące, setki, dziesiątki i jedności.

W miesiącu Kwietniu zrealizowaliśmy w grupie Muminki:

- Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem kostki trójmianowej Montessori- historia króli.

Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.

Grupa Delfinki w marcu w ramach projektu zrealizowała nastepujące zadania:
 
 
1. Wykonano gipsowe sesnostopy do kodowania. Stopy wykorzystywane są do realizacji zabaw z kodowaniem w ramach innowacji kolorowe układanie tj nasze kodowanie.

2. Dzieci wykonały sensoryczne pomoce do kodowania wykorzystywane przy realizacji innowacji kolorowe układanie tj nasze kodowanie.

W miesiącu kwietniu w grupie Delfinki zrealizowano:

1. Założenie wiosennego ogródka warzywnego- dzieci miały możliwość poznania różnorodnych gatunków roślin - warzyw i ziół. Przed przystąpieniem do siania przedszkolaki klasyfikowały warzywa, tworzyły zbiory oraz przeliczały paczki z nasionami.

2. " Odlotowe figury" - Przedszkolaki wykonywały ćwiczenia kształtujące i doskonalące orientację przestrzenną wykorzystując rurki konstrukcyjne.

Grupa maluszków w miesiącu marcu wykonała matematyczną pracę pt.  "Roboty z figur geometrycznych".

W najmłodszej grupie- "Groszki" w miesiącu kwietniu zrealizowano:

- Matematyczne zajęcia ruchowe "Gimnastyka w podskokach"

- Zajęcia z orientacji przestrzennej

- "Matematyka ze sznurka i guzika"

Miesiąc Maj- Matematyka w koło

 

W miesiącu maju grupa Groszki spotykała się z matematyką na każdym kroku. Zrealizowaliśmy:

- Zajęcia inspirowane książką K. Dahl i M. Lepp - "Matematyka ze sznurka i guzika"

- Zabawy z woreczkami- rozwijanie motoryki, sprawności liczenia, rzucania i orientacji wzrokowo- ruchowej.

- Matematyka z klamerkami- liczenie, klasyfikowanie i kształtowanie sprawności manualnych

- Matematyczna ścieżka sensoryczna

Informacje ogólne:

Organizatorem konkursu „Rosnę z matematyką” jest Fundacja mBanku. Operatorem konkursu jest Fundacja Dobra Sieć.
2. Celami konkursu są:
■ Rozwijaniu kompetencji matematycznych wśród dzieci objętych edukacją przedszkolną i promowanie dobrych praktyk w tym zakresie;
■ Promowanie postrzegania matematyki jako dziedziny obecnej w życiu codziennym, wraz z jej praktycznym zastosowaniem;
■ Popularyzacja metod nauczania matematyki, opartych na:
– praktycznym zastosowaniu matematyki,
– bezpośrednim zaangażowaniu dzieci,
– wykorzystaniu metod pracy w grupie i aktywności ruchowej;
■ Włączenie rodziców i innych osób z najbliższego otoczenia dzieci w rozwijanie ich kompetencji matematycznych poprzez:
– dzielenie się wiedzą na temat angażujących metod nauczania matematyki dzieci objętych edukacją przedszkolną,
– zachęcanie do aktywnego wspierania rozwoju kompetencji matematycznych u najmłodszych,
– promocję adekwatnych do wieku gier i zabaw wspierających edukację matematyczną;
■ Promocja dobrych praktyk edukacji matematycznej wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego;
3. Celem konkursu nie jest finansowanie wyposażenia placówek oraz zakup sprzętu elektronicznego.
4. Dofinansowanie przyznaje się wyłącznie na projekt edukacyjny. Nie można go wykorzystać na inną, bieżącą działalność wnioskodawcy.
5. Minimalna kwota dofinansowania, o jaką można ubiegać w konkursie, to 2 000 zł (dwa tysiące złotych), a maksymalna 5 000 zł
(pięć tysięcy złotych).
6. Dofinansowanie ma formę darowizny. Organizator ma prawo przyznać dofinansowanie w mniejszej kwocie niż wnioskowana.
7. Wkład własny wnioskodawcy nie jest wymagany.

 

Więcej informacji na stronie : https://www.mbank.pl/mfundacja/rosne-z-matematyka/program/

Rybnik. Miasto z ikrą. Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach