Ostatnio natrafiliśmy na świetny wpis Pani KAMILI OLGI - PSYCHOLOGA. Zachęcamy do lektury poniższego tekstu.
" Budowanie relacji Rodzic- Dziecko
opiera się na komunikacji, na akceptacji, na zachęcie i...na rozwoju samodzielności.
Reaguj i działaj.
Zachęcaj i wspieraj w rozmowie.
Bo słowa...mają wielką MOC!Niektóre komunikaty mogą wspierać...
Niektóre komunikaty mogą utrudniać...
BUDOWANIE RELACJI.
Dorosły-Dziecko.Niektóre komunikaty bywają skuteczne...
Niektóre komunikaty bywają nieskuteczne...
W KOMUNIKACJI.
Dorosły- Dziecko.Niektóre postawy mogą zmienić wiele i w budowaniu relacji i w budowaniu skutecznej komunikacji.
To postawa pokory, cierpliwości, empatii i otwartości.
Te 4 elementy tworzą wielką MOC!POKORA - tak popełniam błędy, działam szybciej niż myślę, jestem świadoma, że nie zawsze robie to co należy najlepiej. Wiem, co potrafię dobrze i wiem, że mogę się jeszcze wiele nauczyć.
CIERPLIWOŚĆ- Moje próby są ważne. Nie oczekuje natychmiastowych efektów. Pracuje, ćwiczę, staram się...
EMPATIA- Rozumiem uczucia swoje i swojego dziecka. Staram się popatrzeć na świat z jego perspektywy. Nie boję się mówić, doświadczać emocji.
OTWARTOŚĆ- Wiem, że są inne sposoby na budowanie relacji, rozmowę czy wychowanie i poznaje te, które uznam za wartościowe. Czytam, poszukuje odpowiedzi.
Czy jestem idealnym rodzicem?
Nie!
Czy moje dziecko jest idealne?
Nie!
Ale jesteśmy prawdziwi.
Ja się staram "dziś" dla naszej relacji, aby "jutro" ta relacja przetrwała wszystko.
Można być NIEidealnym i NAJWSPANIALSZYM rodzicem na świecie.
Spróbuj.
Działaj.
Ps. Nie poddawaj się. Na chwilę słabości podaje ściągę- wykorzystają te skuteczne zachowania!
Ściskam.
Kamila Olga- psychog "
***************************************
Zapraszamy do odwiedzin na poniższej stronie:
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PONIŻSZYM ARTYKUŁEM.
********************************************************************************
Wszawica jest chorobą, powodowaną przez pasożyta — wesz głowową (pediculus capitis). Pasożyt ten żyje wyłącznie na owłosionej skórze głowy człowieka i żywi się jego krwią. Wielkość dorosłego owada nie przekracza 2–3 mm. Larwy wszy (gnidy) mają kolor białawo-brązowy, a rozmiarem przypominają główkę szpilki. Samica składa zwykle od 6 do 8 jaj dziennie przez kolejne 20 dni. Dzięki substancji klejącej mocno przyczepiają się do skóry głowy. W ciągu 10 dni z jajeczek wylęga się larwa, która następnie przekształca się w dorosłego osobnika. Pasożyt żywi się wyłącznie krwią człowieka. W miejscu ukąszenia powstaje niewielkie zgrubienie, które swędzi i piecze. Wesz głowowa potrafi jedynie pełzać, dlatego też zarazić się nią można tylko przez bezpośredni kontakt z osobą chorą. Z tego też powodu, największe zagrożenie zakażeniem występuje wśród dzieci i młodzieży, które w przeciwieństwie do osób dorosłych nie zachowują wystarczającego dystansu - przytulają się głowami w trakcie zabawy, śpią obok siebie w czasie poobiedniej przerwy, pożyczają sobie nawzajem szczotki czy gumki do włosów.
Powszechne przekonanie, że występowanie wszy związane jest z brudem, ubóstwem oraz brakiem przestrzegania podstawowych zasad higieny, spowodowało, że temat wszawicy jest w naszym kraju tematem tabu. A fakty są takie, że wszawica od zawsze, występuje na całym świecie. Problem dotyczy wszystkich kontynentów, stref klimatycznych i populacji. Wszawica głowowa częściej dotyczy dzieci niż osób dorosłych. Rozprzestrzenianiu się zakażenia sprzyjają duże skupiska ludzkie, a możliwości jej przenoszenia są bardzo różnorodne. Wszawicą można zarazić się w przedszkolach, szkołach, na koloniach i obozach organizowanych dla dzieci i młodzieży, przez pożyczanie czapek, szalików czy wspólne korzystanie z grzebieni. Miejscem gdzie wszawica występuje najczęściej są szkoły i przedszkola. Z powodu braku edukacji rodziców jak również kadry pedagogicznej najbardziej cierpią dzieci. Te, u których stwierdzono chorobę są wykluczane z grupy i wyśmiewane przez rówieśników.
Wszawicą można zarazić się TYLKO przez bezpośredni kontakt, dlatego zaleca się, aby:
Najbardziej charakterystycznym objawem wszawicy jest świąd. Gdy nasze dziecko nieustannie drapie się po głowie, należy niezwłocznie skontrolować skórę głowy i włosy dziecka. Gnidy (jaja wszy) występują zwykle u nasady włosów, mają biały kolor i przypominają łupież (w przeciwieństwie do łupieżu nie da się ich łatwo usunąć). Wszy występują najczęściej za uszami i z tyłu głowy tuż nad karkiem. Dorosłe osobniki widoczne są gołym okiem. Ponieważ odnóży nie widać, wyglądają jak „ziarenka sezamu". Jeżeli stwierdzimy lub tylko podejrzewamy u dziecka wszawicę, powinniśmy niezwłocznie przejrzeć głowy pozostałych domowników i skontaktować się z farmaceutą lub lekarzem.
Wszawicę można wyleczyć. W tym celu należy:
**********************************************
WAŻNA INFORMACJA !
Na terenie miasta Rybnika od stycznia br. funkcjonują 4 punkty nieodpłatnych porad prawnych oraz 2 punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Szczegóły dotyczące beneficjentów nieodpłatnej pomocy prawnej,dziedzin prawa oraz form udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej bądź nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,a także sposobu umawiania spotkań w tych punktach dostępne są na miejskiej stronie internetowej pod linkiem:
***************************************************
ZARZĄDZENIE NR 11/ 2018
DYREKTORA PRZEDSZKOLA NR 22 W RYBNIKU
z dnia 20.11.2018r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu działania elektronicznego systemu rejestracji godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
na podstawie art.68 ust.1 pkt. Ustawy z dnia 14.12.2016 Prawo oświatowe,
zarządza się, co następuje:
§ 1
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wykonanie zarządzenia powierza się Intendentce przedszkola
Dyrektor Przedszkola nr 22 w Rybniku
Mgr Olga Wodecka-Oskroba
załącznik nr 1 do Zarządzenia Dyrektora nr 11/2018
REGULAMIN DZIAŁANIA ELEKTRONICZNEGO SYSTEMU REJESTRACJI GODZIN POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU NR 22 W RYBNIKU.
a) od godziny otwarcia przedszkola, w przypadku przyprowadzenia dziecka do przedszkola bez elektronicznej rejestracji,
b) do godziny zamknięcia przedszkola, w przypadku wyjścia dziecka z przedszkola bez elektronicznej rejestracji.
***********************************************************************************
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
Indywidualne nauczanie, pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz kształcenie uczniów niepełnosprawnych:
Podstawy prawne kształcenia specjalnego i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zawarte są w następujących dokumentach:
1) Kształcenie specjalne:
• art. 127 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.)
Podstawą organizowania kształcenia specjalnego dla ucznia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną w tym specjalistyczną.
• art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.)
Dyrektor szkoły lub placówki odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
2) Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz.1578)
3) Indywidualne nauczanie w odniesieniu do przedszkoli:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r.
w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017r. poz. 1616)
4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r., poz. 1591)
* Na stronie głównej Ministerstwa Edukacji Narodowej (www.men.gov.pl) w zakładce: „Zwiększenie szans” , a następnie w zakładce „pomoc psychologiczno-pedagogiczna” znajdują się materiały dla rodziców.
* Informacje pochodzące ze strony www.men.gov.pl:
Ilekroć jest tutaj mowa o „szkole”, należy przez to również rozumieć „przedszkole”
Kształcenie specjalne
• Uczeń na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, ma otrzymać wsparcie w szkole. To gwarantuje mu prawo oświatowe.
• Dyrektor szkoły wraz z nauczycielami ma obowiązek dostosować sposób organizacji zajęć szkolnych do wskazań zawartych w tym dokumencie oraz potrzeb ucznia, które zostaną rozpoznane podczas wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, która musi zostać dokonana po dostarczeniu do szkoły orzeczenia.
• Rodzice mogą wziąć udział w tej ocenie i powinni zostać poinformowani przez dyrektora szkoły o takiej możliwości.
• Szkoła ma obowiązek opracować dla ucznia indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, tzw. IPET. W tym programie ma być określone jakimi zajęciami uczeń będzie objęty i w jakiej formie będą one realizowane.
• Może się zdarzyć, że część zajęć będzie miał z rówieśnikami w klasie lub mniejszej grupie, a część zajęć będzie prowadzona w formie indywidualnej w ramach kształcenia specjalnego. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb ucznia.
• Dyrektor szkoły ma obowiązek poinformować rodziców i opiekunów dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi o spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów opracowujących indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. To rodzic najlepiej zna swoje dziecko i musi mieć wpływ na ustalenie organizacji kształcenia.
Indywidualne nauczanie:
• Nie można utożsamiać indywidualnego nauczania z kształceniem specjalnym uczniów z niepełnosprawnościami. Uczniowie z niepełnosprawnościami powinni uczyć się w szkole ze swoimi rówieśnikami.
• Indywidualne nauczanie jest formą kształcenia przeznaczoną tylko dla uczniów chorych, którym stan zdrowia czasowo uniemożliwia chodzenie do szkoły. Chodzi o uczniów, którzy są po wypadkach, z urazami, z ciężkimi chorobami, np. nowotworowymi. To do tych uczniów kierowane są przepisy, które gwarantują im możliwości realizacji obowiązku szkolnego w czasie, kiedy nie mogą uczęszczać do szkoły i dlatego realizują zajęcia edukacyjne w domu. Uczeń wraca do szkoły, jeśli jego stan zdrowia poprawi się.
• Niepełnosprawność nie jest wskazaniem do kierowania ucznia na indywidualne nauczanie. Uczeń z uwagi na swoją niepełnosprawność ma mieć w miarę możliwości i swoich potrzeb odpowiednio zorganizowane zajęcia w szkole w ramach indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET).
• Przy organizowaniu indywidualnych zajęć w szkole dla ucznia z niepełnosprawnością nie jest potrzebna zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ani tym bardziej orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
• Uczniowie z niepełnosprawnościami mogą mieć zajęcia organizowane z klasą, a także indywidualnie lub w małej grupie. Potrzebę organizacji zajęć indywidualnych lub zajęć w małej grupie określa zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem w szkole. Zespół ten opracowuje dla ucznia indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Rodzice uczniów włączeni są w pracę zespołu. Potrzeby w tym zakresie mogą być również określone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia:
• Uczniowie chorzy, którym stan zdrowia umożliwia chodzenie do szkoły, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu wymagające zajęć w formie indywidualnej, mogą być objęci zindywidualizowaną ścieżką kształcenia (na podstawie opinii wydanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną).
• Zindywidualizowana ścieżka obejmuje zajęcia wspólne z klasą i zajęcia indywidualne z uczniem w szkole. Ta forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie dotyczy uczniów obejmowanych kształceniem na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy obejmowani są różnymi formami wsparcia na terenie szkoły – w tym również
• indywidualnymi zajęciami – na podstawie indywidulanych programów edukacyjno-terapeutycznych.
• Liczba godzin zajęć uzależniona jest od potrzeb i możliwości ucznia. Zadaniem dyrektora szkoły jest ustalenie tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem lub w klasie z rówieśnikami (z uwzględnieniem opinii publicznej poradni oraz konieczności realizacji przez ucznia podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy programowej kształcenia w zawodach). Brak określenia w przepisach minimalnego lub maksymalnego wymiaru godzin zajęć realizowanych indywidualnie z uczniem pozwala dyrektorowi zaplanować i zorganizować proces kształcenia ucznia odpowiadający jego potrzebom i możliwościom psychofizycznym. Takie elastyczne rozwiązanie wzmacnia obowiązki szkoły w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem.
• Nie można odmówić uczniowi niepełnosprawnemu nauki w szkole. Uczeń z niepełnosprawnościami ma takie same prawo do edukacji w szkole jak uczeń pełnosprawny. Prawo ucznia jest jednocześnie zobowiązaniem dla szkoły. Uczeń z niepełnosprawnościami ma mieć w ramach swoich możliwości zajęcia w szkole.
• Tylko stan zdrowia ucznia może powodować, że zajęcia muszą być organizowane w domu.
• Szkoła musi nie tylko dostosować formę zajęć do zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i wskazać ją w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, ale wykorzystać wszystkie możliwości wsparcia ucznia i nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem, jakie wynikają z przepisów prawa, by umożliwić uczniowi z niepełnosprawnością bezpieczny pobyt w szkole, opiekę i dostosowanie metod pracy do jego potrzeb i możliwości (np. zapewnić pomoc dodatkowego nauczyciela lub personelu pomocniczego, zapewnić odpowiedni sprzęt specjalistyczny, dostosowane podręczniki i materiały edukacyjne, dostosowane metody pracy).
• Celem wszystkich działań powinno być wspieranie funkcjonowania dziecka w grupie rówieśników. Przepisy prawa dają szereg możliwości dyrektorowi szkoły, jak i nauczycielom w tym zakresie, którzy powinni z nich korzystać.
* W Ośrodku Rozwoju Edukacji (ORE) - www.ore.edu.pl został powołany Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych , który zajmuje się tematyką kształcenia specjalnego i edukacji włączającej. Wszystkie informacje znajdują się na podanej stronie.
* Ponadto informacje dotyczące edukacji włączającej zamieszczone zostały także na stronie kuratorium oświaty w Katowicach : www.kuratorium.katowice.pl
*****************************************************************************
7:00 - 8:15
Schodzenie się dzieci, swobodne zabawy według zainteresowań dzieci, zabawy tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne, swobodna działalność plastyczna, praca nauczycielki z dziećmi indywidualnie lub w małym zespole.
8:15 - 9:00
Zestaw ćwiczeń lub zabaw porannych, zabiegi higieniczne, śniadanie, przygotowanie do zajęć.
9:00 - 11:20
Organizowanie sytuacji wychowawczo - dydaktycznych sprzyjających osiąganiu celów z zakresu wychowania umysłowego, zdrowotnego, społeczno - moralnego i estetycznego z całą grupą wg programu wychowania przedszkolnego:
Swobodna działalność dzieci w zależności od potrzeb i aktualnych zainteresowań, życzeń
i oczekiwań dzieci, ich kondycji psychicznej i fizycznej w danym dniu, pogody - mogą to być : zajęcia i zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy tematyczne, konstrukcyjne badawcze, ruchowo - taneczne, dydaktyczne, spacery, zabawy w ogrodzie.
11:20 - 12:15
Zabiegi higieniczne,czynności samoobsługowe oraz porządkowe, obiad.
12:15 - 16:30/ oddział szkolny 12.15- 15.30
Poobiedni odpoczynek - słuchanie literatury, oglądanie książek, zabawy relaksacyjne, organizowanie sytuacji dydaktycznych z całą grupą, zespołowo lub indywidualnie, swobodna działalność dzieci j.w.; zabawy w ogrodzie, praca wspomagająca indywidualna lub z małą grupą; zabiegi higieniczne, podwieczorek; swobodna działalność dzieci, prace porządkowo - gospodarcze, kontakty indywidualne z rodzicami.
***************
Przedszkole nr 22 w Rybniku-Gotartowicach jest placówką 4-oddziałową, do której uczęszcza 100 dzieci. Obecnie zatrudnionych jest 14 nauczycielek (w tym dyrektor) oraz 13 osób kadry administracyjno-obsługowej.
Większość nauczycielek posiada wykształcenie wyższe magisterskie kierunkowe, niektóre z nich legitymują się dodatkowymi kwalifikacjami w zakresie nauczania języka angielskiego, terapii pedagogicznej oraz logopedii. W przedszkolu pracuje również pedagog specjalny oraz psycholog.
Przedszkole jest czynne w godz. 6.30-16.30. Jeden oddział zlokalizowany jest w pobliskiej Szkole Podstawowej nr 20. Dzieci korzystają z posiłków przygotowywanych przez kuchnię przedszkolną.
Mocne strony placówki- atuty:
- budynek ocieplony z estetyczną, nową elewacją oraz bezobsługowym, ekologicznym ogrzewaniem-pompa ciepła
- ogromny, „zielony” plac zabaw przy przedszkolu
- przystanek autobusowy w pobliżu przedszkola,
- posiłki przygotowywane w kuchni przedszkolnej,
- wysokie kwalifikacje kadry pedagogicznej (dodatkowe uprawnienia: język angielski, logopedia, terapia pedagogiczna)
- miejsca i instytucje w pobliżu przedszkola, (Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego, OSP Gotartowice, biblioteka filia nr 3, Rada Dzielnicy Gotartowice)
Słabe strony placówki- wymagające poprawy (naprawy):
- ogródek przedszkolny z przodu budynku,
- płot
- brak miejsca dla wszystkich chętnych dzieci (dane z rekrutacji)
Misja placówki
Misja Przedszkola ma się opierać na czterech filarach:
1) DZIECKO…
…by było solidnie przygotowane do podjęcia nauki w szkole oraz by potrafiło się odnaleźć w świecie XXI wieku.
2) RODZICE…
... by darzyli zaufaniem placówkę i z chęcią powierzali nam swoje pociechy.
3) PRACOWNICY PRZEDSZKOLA…
… by praca w naszym przedszkolu była dla nich satysfakcjonująca.
4) PRZEDSZKOLE…
… by cieszyło się powszechnym uznaniem i poważaniem w środowisku.
Cała przedstawiona przeze mnie koncepcja rozwoju Przedszkola nr 22 jest oparta o tworzenie dziecku warunków optymalnego rozwoju we wszystkich sferach: emocjonalnej, poznawczej, fizycznej i społecznej. Jeśli dane mi będzie nadal kierować przedszkolem, wciąż będę dążyć, do tego aby cały personel oraz rodzice, mieli świadomość, że tak pojęta integracja przynosi korzyści zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
Patrząc na minione doświadczenie, wiem, że urzeczywistnienie tejże misji będzie wymagało angażowania całego personelu pedagogicznego, administracyjno-obsługowego, jak również rodziców. Efektem tego będzie przedszkole, w którym dzieci będą się czuły szczęśliwe, spełnione, bezpieczne i ważne, a co szczególnie jest warte podkreślenia- będą tu przychodziły z nieskrywaną radością.
Moja wizja rozwoju placówki na lata 2023-2028:
- Rada Dzielnicy Gotartowice, organizowacja imprez dla dzieci: Dzień Dziecka, Mikołajki, itp.,
- OSP Goratowice, obchody Dnia Strażaka, pogadanki dla dzieci odnośnie bezpieczeństwa podczas kontaktów z ogniem, pokazy użycia sprzętu gaśniczego itp.,
- Aeroklub ROW Rybnik,
- właściciele pobliskich sklepów i firm,
- Biblioteka filia nr 3, wizyty dzieci na zajęciach bibliotecznych, zaznajomienie z książką oraz działaniem biblioteki, cykliczne wyjścia,
- SP nr 20: lekcje pokazowe dla dzieci 6-letnich, wspólne inicjatywy edukacyjne, wymiana doświadczeń,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna: diagnozowanie dzieci, warsztaty wspomagające rodziców, nauczycieli,
- placówki edukacyjne zarówno publiczne jak i niepubliczne: wspólne warsztaty, wymiana doświadczeń, kontakt korepondencyjny- kartki okolicznościowe (przedszkole w Niemczech)
- przedszkola i placówki z zagranicy dzięki uczestnictwu w programie E-Twinning,
- Policja oraz Straż Miejska w Rybniku: pogadanki i zajęcia profilaktyczne dla dzieci,
- Schronisko dla Zwierząt w Rybniku,
- Związki Zawodowe: kopalnianie i oświatowe.